joi, 6 noiembrie 2014

Varza tocata murata

Asta, teoretic, este ultima conserva pe anul acesta . Gata, ca imediat este Craciunul si eu tot pun pe iarna.
Varza de iarna, adica cea alba, se razuieste prin mandolina sau prin razatoarea Borner, fiecare cu ce are. Eu am dat la Borner si a iesit foarte fina.
Se cantareste si la fiecare kilogram de varza taiata se pun 20 de grame de sare pentru muraturi, se amesteca si se lasa de la o zi la alta. Astfel, varza se inmoaie, lasa zeama si se poate aranja perfect in borcan.
Mie imi place varza in borcane de stica, sa vad cum se aseaza, sa fie fara goluri si sa ii vad si culoarea.
Pe fundul unui borcan cu gura mare, de 12 litri, am pus crengi de cimbru si apoi am cladit varza, foarte apasat, fara sa aiba goluri .
Nu umplem chiar pana in gura borcanului, lasam loc sa fermenteze. Doua scanduri se pun in cruce deasupra, fortat, ca sa preseze varza, sa nu iasa deasupra. Eu am mai pus si separat, in 2 borcane mai mici, ca, atunci cand termian de fermentat, sa pot completa borcanul mare pana la gura, sa fie plin.
Borcanul se pune intr-o tava, ca daca fermenteaza si da pe dinafara, sa nu pateze nimic. Se tine in bucatarie, la cald, pana ce fermenteaza. De abia dupa ce s-a oprit  din fermentat se  leaga borcanul si se duce in pivnita.
Din varza asta minunata se face o exceptionala Varza a la Cluj sau, se consuma simpla, cu un strop de ulei de masline deasupra, ca salata .
Nu am pus marar uscat pentru ca are rolul de a ingrosa zeama si mie imi trebuie zeama clara si limpede, subtire.
Nu am pus hrean pentru ca amaraste varza  si nu imi doresc asta, vreau varza acidulata si acra, nu amara.


4 comentarii:

Anonim spunea...

Acum stiu si eu cata sare sa pun ! Mandolina nu am ,dar la cutit am viteza si o toc chiar maruntel.Saptamana viitoare e si in programul meu!Doina Paula

Daniela spunea...

Doina, acum e vremea de pus varza, sa ai spor!

Unknown spunea...

Am făcut această rețetă în mai mulți ani, e foarte bună. Mulțumesc!

Unknown spunea...

Am făcut această rețetă în mai mulți ani, e foarte bună. Mulțumesc!