luni, 4 iulie 2011

CASTRAVETI MURATI IN SARAMURA - reteta revazuta si adaugita






Aceasta reteta nu am inventat-o eu, nici vorba, doar am preluat-o si eu, de foarte multi ani, (sa tot fie  vreo 30 ) de la o  gospodina si pe care o  fac, anual,  fara incetare de atunci si de care sunt extraordinar de multumita .
Am tinut neaparat sa fac aceasta precizare, sa nu fie discutii despre sursa si originea retetei.  
Castravetii se spala ,se pun   in apa rece putin sarata (10 g  sare la litru de apa) si se tin  cam 3 ore (devin elastici ) . Dupa asta se spala inca  o data foarte  bine si se aseaza in borcane  (eu folosesc  borcane de 800 ml  si de 1,7 l ) sau, pentru usurarea muncii dvs, daca faceti o cantitate mai mare, puteti sa puneti castravetii intr-un vas mare (preferabil de inox sau emailat, oala sau lighean ) si, muratoarea fierbinte sa o puneti peste toti odata, in oala respectiva. 
Muratoarea se face astfel : se calculeaza 20 - 25 g de sare  mascata (mare) , neiodata sau iodata natural , precum cea din poza 

 pentru  1 litru de apa  iar la 10 litri se pune un  manunchi de cimbru si marar, 2-3 foi de dafin, 7-8 frunze de visin, 2 ramuri cu frunze de telina   si 20-30 boabe de piper.
Am primit observatia ca sa spun cat inseamna 25 grame de sare  intr-o lingura , dar, fara suparare, nu prea e bine cu lingura, asta pentru ca lingurile sunt foarte diferite ca marime si adancime, deci, tot cantarul ramane  solutia corecta .Daca se foloseste altfel de sare, in alta granulatie, iar ne pacaleste lingura, deci e greu de spus, castravetii pot fi prea sarati sau nesarati.
Apa, impreuna cu aceste mirodenii, se pune la fiert si se lasa  sa fiarba in clocote 5 minute. Apoi, se ia de pe foc si se lasa sa se domoleasca  5 minute dupa care se toarna cu polonicul, peste castravetii pusi in borcane sau peste castravetii din oala. Muratoarea se calculeaza sa fie jumatate din  gramajul  borcanului adica  pentru un borcan de 800  ml se calculeaza   400 ml de muratoare .La cei din oala, puteti pune apa rece peste ei si apoi o desertati in vasul pentru fierbere, cu mentiunea ca suplimentati putin cantitatea de apa, sa ajunga atunci cand puneti in borcane. 
Asa  , cu muratoarea fierbinte peste castraveti, borcanele se lasa in bucatarie , fara capace - sau oala descoperita ,pentru 48 de ore (fix)  dupa care,  se rastoarna inapoi  muratoarea (cam tulbure dar cu miros intens de acru)in oala de fiert.  Rasturnarea  se face simplu, se tin degetele ca si  capac la borcan si astfel se rastoarna doar zeama, castravetii raman intacti in borcane (oricum i-am inghesuit si stau soldatei ) sau prin rasturnarea oalei.  
Muratoarea scursa din borcane se  pune la fiert. 
Intre timp, borcanele se  tin sub jetul de apa rece astfel ca  sa se spele orice urma de ferment (fundul borcanului trebuie sa fie curat,  castravetii de asemenea  :D ).Cei din oala se spala simplu, sub jetul de apa, individual si abia apoi se cladesc in borcane . 

Se curata usturoi si se taie cateii in 2 sau 3 si se pun peste castraveti, in borcane. Apoi, la fiecare borcan pune un varf de cutit de piper macinat, 1 lingura de boabe de mustar  si  hrean curatat si taiat  pe lungime, pe care il punem  in forma de cruce peste castraveti, ca sa ii tina bine .
Muratoarea care a fiert inca o data circa 10 minute, se pune  asa, fierbinte si tulbure,  peste  castraveti si se  capseaza borcanele, se intorc pe capac si se tin asa 5 minute.  Ele pot fi duse imediat  in pivnita si acolo,incet, se vor limpezi. Astfel conservati, castravetii  sunt valabili chiar si doi ani,fara probleme de  alterare. 
Cine doreste sa ii faca iuti, poate pune cate 1 ardei iute intreg la un borcan , este suficient cat sa ii faca picanti. 
Daca se lucreaza corect, daca se foloseste  sare de calitate si castraveti proaspeti, cu siguranta se va ajunge la rezultatul scontat, adica niste citrice romanesti savuroase tari,  bune, bune  si crocante

54 de comentarii:

In bucatarie la Sidy spunea...

Dana multumesc foarte mult pentru reteta.
Tu sti ca eu am mai pus dupa reteta ta si cu siguranta si anul acesta asa voi face...
Sunt DE-LI-CIOSI.....

Daniela spunea...

Cu mare placere, Sidy, si noua ne plac acesti castraveti murati doar in saramura.

Tina spunea...

Buna ziua, dna Daniela

foarte apetisante muraturile. As avea o intrebare la dv: castravetii ce ii gasesc eu de cumparat sunt din aceia lungi cam de 15-20cm. Credeti ca as avea acelasi rezultat ca dv daca aleg sa tai castravetii in 2? (ca sa poata incapea in borcane rezonabile de 800-900ml)?

Tina

Daniela spunea...

Tina, sfatul meu este sa pui castravetii in borcane de 1700 g,care sint mai inalte pentru ca :
1. Nu cred ca taiati sint la fel (cind ii tai, murati, in interior au zeama cit sa fie crocanti
2.Daca deschizi borcanul, nu trebuie consumati castravetii imediat, in frigider stau pina la 2 saptamini, fara sa faca floare sau sa se strice.

Cu drag, Daniela

Unknown spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Unknown spunea...

Buna seara Daniela. Anul acesta am pus castraveti moldo-ardelenesti. Sper sa tina. Am vizualizat mai toate retetele tale. Sunt foarte apetisante.

Cu drag,
Nina Furtuna, Tulcea

Daniela spunea...

Servus, Nina !
Ce ma bucur ca imi vizitezi blogul !
Nina, castravetii sigur o sa tina, eu ii pun asa de vreo 25 de ani si nu am ratat niciodata.
Te pup si iti doresc numai bine !

Unknown spunea...

Ioane, fa ceva cu paharul acela, ca, tot privindu-l incep sa cred ca esti al II-lea Pavlov iar eu subiectul experimentului tau. Cele cu colesterol, lasa-le acolo. In rest, numai de bine.
Stelica Furtuna si familia.

Daniela spunea...

Stelica, ia-ti nevasta, hai la Cluj si rezolvam problema paharelor cu tuica , cit despre colesterol, il lasam in grija tuicii !!!

Adina spunea...

Castravetii murati in acest fel sunt deliciosi si perfecti pentru mancarea mea preferata:Mancare de castraveti murati cu pui!:)
Niciodata nu ma satur de ea!

Daniela spunea...

Adina, foarte faina reteta ta de pui http://calatorii-culinare-adina.blogspot.ro/2013/05/mancare-de-castraveti-murati-si-pui.html.
Dupa ce termin regimul, sigur o fac si eu si o sa iti spun cum a iesit !

Unknown spunea...

buna ziua ,as avea si eu o intrebare ..ii prima data cand o sa pun la murat si habar nu am ,intrebarea ii dupa cat timp sunt murati? multumesc anticipat o zi buna ,marius

Daniela spunea...

Marius, dupa 2 saptamani sunt buni deja de mancat.

Unknown spunea...

sarut mana :D

Anonim spunea...

Pai sa ma purced la treaba ....cu toata increderea ! Doina Paula

Daniela spunea...

Doina Paula, cu nadejde, o sa iti placa , sunt savurosi!

Anonim spunea...

Buna ziua. Stiu ca sarea e foarte importanta. In reteta mentionati ca sarea sa fie mare, neiodata, iar in poza pe care ati atasat-o pe punga de sare scrie naturala iodata. Care este buna ? iodata sau neiodata? multumesc
Geta

Daniela spunea...

Geta, aceasta este sarea cu care pun totul pe iarna. Este natural iodata (cu pulbere de alge marine )este speciala pentru muraturi si intotdeauna stau perfect. Mi s-a intamplat sa cumpar o alta sare, tot grunjoasa , neiodata (cel putin asa era oferta ) si nu mi-au stat muraturile (era cam gri la culoare ).


ileanaxperta spunea...

Borcanele se lasa cele 48 ore legate (adica pus capacele) sau libere, desfacute, ca sa ia contact direct cu aerul? Multumesc si numai bine tuturor!

Daniela spunea...

Borcanele se lasa desfacute, fara capac sau, daca ti-e mai usor, pune-i intr-o oala mare, ii oparesti acolo si de abia dupa 48 de ore ii pui in borcane. La fel, oala cu castravetii opariti se lasa fara capac.

m. spunea...

Buna dimineata. Reteta suna foarte bine ai o voi pume in aplicare. Nu am hrean si nici nu voi gasi. Obiectivul meu e sa-i mananc in irmatoarele luni. Se vor tine? Multumesc.

Daniela spunea...

Daca nu gasiti hrean, atunci puneti mai multe seminte de mustar, tot rol de conservant au si eu cred ca vor tine ceva vreme , fara probleme .

Unknown spunea...

Ce bine ar fi daca ati repeta reteta cu explicatii punct cu punct ca noi cei care nu suntem foarte experimentati sa intelegemc e avem de facut.(ce inseamna 20-25 grame sare(e cam o lingura)cu capac sau fara capac cele 48 ore,etc.......

Daniela spunea...

Eu va raspund la tot ce intrebati, fara probleme, modific si reteta, numai sa va iasa muraturile , dar parca tot asa vrea sa stiu cui raspund ! Imediat ma duc sa punctez in reteta si, daca nu am puncte destule, atentionati-ma !

Unknown spunea...

Buna ziua! Anul trecut am pus castravetii dupa aceasta reteta si au fost cei mai buni castraveti murati pe care i-am mancat vreodata. Acum am revenit pentru ca de vreo saptamana am castraveti in gradina si ii pun la murat, de data aceasta am sa copiez reteta. Multumesc din suflet!

Daniela spunea...

Buna ziua si dvs. Nu pot decat sa ma bucur grozav ca va plac acesti castraveti murati si sa va doresc mult spor la munca!

mariah spunea...

In borcane pun si mararul, frunzele de visin(si tot ce continea prima fiertura) in borcane?

mariah spunea...

Buna seara.In borcane pun si mararul cu frunzele de visin (si tot ce era in prima opareala)?

Daniela spunea...

Mariah, imi cer scuze de intarziere. Zeama se pune curata in borcane, fara frunze.

Carmen spunea...

Am si eu o intrebare: zici in reteta ca borcanele se tin sub jet de apa ca sa fie curate, adica speli interiorul borcanului de depunerea aia albicioasa? Nu am mai auzit asa ceva dar am sa incerc.

Daniela spunea...

Carmen, da, se tin bocanele sub jetul de apa rece ca sa se spele depunerile, asta in cazul in care pui castravetii direct in borcane. Mai simplu si mai usor este sa pui castravetii intr-un vas mare si abia dupa clatire sa ii pui in borcane.

Cosmin spunea...

Buna Daniela,
Tocmai am terminat de pus reteta ta si aveam o intrebare, cam dupa cat timp se pot consuma castravetii ? Abia astept sa-i gust !!

Daniela spunea...

Buna, Cosmin
Teoretic, asa, cam in 2 saptamani se pot consuma insa doar pentru gust, ca sa te hotarasti daca mai pui o serie de castraveti la murat.Buni, buni de consumat, sunt cam dupa o luna.

Cosmin spunea...

Multumesc Daniela !!!

marinaionescu spunea...

Buna seara, am respectat intr-u totul reteta,. intrebarea este : castravetii i-am pus in borcane mai mari care nu au capac. Am sa-i leg la gura cu ceolofan asa cum facea bunica. Oare tin peste iarna ?

Daniela spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Daniela spunea...

Buna dimineata! In mod normal, castravetii pusi in modul acesta, ar trebui sa stea pe iarna indiferent de modalitatea de ermetizare a borcanului. Ideale sunt borcanele cu capac. Daca puneti celofan, atunci sa faceti capacul din doua bucati de celofan intre care sa puneti o bucata de folie de aluminiu iar sfoara cu care legati sa o udati, ca sa stranga mai bine atunci cand se usuca .

Anonim spunea...

Bună,în borcane se pun doar castraveții fără verdețuri, foi țelină, cimbru, mărar etc.?

Daniela spunea...

Plantele aromatice doar se fierb in zeama si dupa aceea se arunca, nu se pun in borcane.

Anonim spunea...

Mi- a dat saramura afara din borcan si au inceput sa fiarba, mai pot face ceva? Multumesc, Mari.

Daniela spunea...

Mari ,inseamna ca a ramas ceva ferment, undeva. Scoate castravetii afara, spala-i foarte, foarte bine cu apa rece si mai fierbe o data saramura. Cred eu ca asa rezolvi. Sa fie bine ermetizat cand inchizi borcanul, pune-l pe capac, sa verifici ermetizarea !

Anonim spunea...

Multumesc mult ! Sunt primii mei castraveti pusi de mine , va pup ! Mari

Eu spunea...

Am făcut întocmai cum ATI scris dar am uitat sa pun usturoi,are ceva?

Daniela spunea...

Mari, ma bucur de reusit ta ! Sa imi spui cum ti-au iesit si cat de mult au placut familiei tale !

Daniela spunea...

Daca ati uitat usturoiul, asta este. Data viitoare, inainte de a va apuca de treaba, pregatiti si puneti toate ingredientele la vedere. Rolul usturoiului este sa dea gust bun , dar si sa conserve muratura.

Anonim spunea...

Buna ziua. As dori sa stiu daca ccastraveti pusi dupa aceasta reteta sunt acri iarna. Poate parea aiurea intrebarea, dar am folosit si alte retete care nu ia acrit suficient. Multumesc

Daniela spunea...

Castravetii pusi in felul acesta se pastreaza acri si 2 ani,fara probleme. Da, sunt acri bine, nu sunt dulcegi, daca la asta va referiti. Reteta este foarte buna, cu conditia sa o respectati intocmai .

Anonim spunea...

Am revenit la reteta si ma pregatesc sa pun din nou castravetii conform ei. Sunt buni rau! Anul trecut am pus in borcane de 3 l si de 1,7 l,dar toamna.Acum am castraveti primiti de la tara si e musai sa.i pun,desi e vara.Multumesc!
Doina Paula

Nico P. spunea...

Cea mai tare reteta de castraveti!!!! Va multumesc in numele consatenilor mei si a tuturor cunostintelor carora le-am impartasit aceasta fabuloasa reteta! Hreanul in cruce este punctul forte al acestei retete.
Cu drag Nico P.

Daniela spunea...

Nico P. , eu va multumesc pentru bunavointa de a vizita bucataria mea virtuala. Ma bucur nespus ca va plac acesti castraveti, sunt, intr-adevar, deliciosi. Rezista minim 2 ani, deci, se pot pune fara grija in orice cantitate. Hreanul in cruce are rolul clar de a-i tine in zeama, astfel nu se stafidesc si nu se usuca fara lichid si de a-i conserva.Pofta buna !

Veronica spunea...

buna, am facut reteta si arata bine borcanele...daar am avut o mare problema. dupa lasat desfacute si fiert 10 min un borcan a ramas fara zeama, asa ca am fiert zeama din butoiul de asortate si am pus. tu cum eviti consumatul zeamei in cele 48h si fiert? mersi mult!

Daniela spunea...

Veronica, in mod normal nu ar trebui sa ramai fara zeama. Se puteau inghesui mai bine castravetii,si anulai borcanul ramas fara zeama , dar, ai procedat foarte bine . Pe viitor, poate e mai comod sa pui castravetii de-a valma intr-o oala, in prima etapa si atunci pui mai multa zeama din start.

Anonim spunea...

Buna ziua, am respectat reteta dvs dar cred ca am gresit pe undeva deoarece la cateva zile dupa ce am capsat borcanele (dupa ce am fiert a 2-a oara muratoarea) avem depuneri albe pe castraveti si pe fundul borcanelor..mai sunt buni oare..?
Andreea

Daniela spunea...

Andreea, in mod normal, corect, saramura nu este perfect limpede, ca la cea cu otet. Ea este usor tulbure, are si depuneri, deci, eu cred ca sunt buni castravetii tai. Dat fiind faptul ca este saramura naturala, fara conservanti, fara adaosuri, nu ai de ce sa iti faci griji. Astept sa imi spui daca sunt sau nu buni castravetii.