miercuri, 5 octombrie 2011

Muraturi asortate : gogonele, pepeni,castraveti, varza, conopida....toate doar in saramura



Muraturile asortate au un loc special in camara noastra, asa ca trebuiesc tratate cu mult respect 
 Am fost de dimineata  in piata si am luat de toate, le-am pregatit, astfel : 
varza  de toamna, alba si rosie, taiata  in 4  

 conopida alba si frumoasa, desfacuta in buchetele

 morcov frumos si proaspat, taiat rondele 

 hrean curatat si despicat in 2 sau in 4, depinde de cit de mare este radacina
 telina curatata si taiat in felii groase 
 gogonele  potrivite ca marime, verzi dar si pirguite 
 pepeni rosii numai buni de pus  in butoi, cam de 1 kg fiecare
 ardei  capia, curatati si taiati in 2
 castraveti , nu foarte  mici, spalati bine
 muratoarea propriu zisa :la  1 l de apa,, se pun 25 de grame sare neiodata grunjoasa, piper boabe, foi de dafin, frunze de telina, frunze de visin, marar si cimbru uscat  - pentru un butoi de 80 de litri, am facut  40 de litri de  zeama - toate acestea se pun la foc, din momentul in care fierb  se lasa  sa clocoteasca 5 minute , apoi se lasa sa se domoleasca  5 minute si apoi se rastoarna peste  toate legumele cladite in butoi. 
-
 catei de usturoi curatati si taiati in 2  
 butoiul minune, cu gura larga, sa poti pune si scoate orice  doresti
 Se incepe cladirea: pe fundul butoiului, se incepe cu varza , castraveti , gogonele  si se continua cu toate celelalte. Avantajul este ca   pe langa pepenasi, toate celelalte se aseaza singure .
 La sfirsit se pun si boabe de mustar .

Se tine  butoiul in bucatarie  timp de 10 zile, la cald, ca sa  inceapa fermentarea. Daca se da imediat la rece, gogonelele nu vor mai  fi bune , dulci si acidulate ci amarui, asa ca, musai 10 zile de lasat in bucatarie. 
Reteta este verificata, toate stau foarte bine, cu conditia sa folositi sare de calitate , pentru muraturi. 

18 comentarii:

Adina spunea...

Super reteta,poate o sa o incerc si eu!

Daniela spunea...

Mitinita, eu pun aceasta reteta de 25 de ani si nu a dat gres niciodata asa ca,linistita, poti sa incerci !

Mari spunea...

Draga mea, te invidiez! La noi nu se mănâncă atâtea murături iar eu nu mănânc mai de loc. Doar câteodată și atunci doar gust,

Daniela spunea...

Mariana, si muraturile noastre merg, in mare parte la copii, ei sunt tineri, sanatosi, cu metabolism bun .

Gena Pop spunea...

DANA draga iti multumesc, arata totul asa de bine SIGUR voi incerca asa cum am gasit descris !

Daniela spunea...

Gena, iti doresc spor la lucru !

Anonim spunea...

In ce vas si pe ce sursa de foc ati fiert deodata 40 de litri pentru turnat peste cele din butoi?

Daniela spunea...

Am oala mare de 40 litri. Daca nu aveti asa oala mare, atunci puteti fierbe in mai multe oale zeama, fara probleme, oricum se amesteca in butoi. Eu am fiert zeama la foc de gaz.

Unknown spunea...

După ce fermentează nu trebuie pitrocita sau aerata să nu se facă zeana lipicioasă și cu miros urat?

Daniela spunea...

Nu, nu mai trebuie pitrocita, asta se aplica numai in cazul in care puneti muraturile cu apa rece. Dat fiind faptul ca lucram cu zeama fiarta si fierbinte, nu mai aveti nevoie de alte operatiuni .

Anonim spunea...

Am vazut ca ati specificat sare de calitate, trebuie o sare anume?

Daniela spunea...

Da, cand spun sare de calitate ma refer la sare curata, nu plina de impuritati sub motivul ca asa e sarea de muraturi. Daca va uitati la http://danielabucatariemoldo-ardeleneasca.blogspot.ro/2011/07/castraveti-murati-in-saramura.html, veti vedea si sarea pe care eu o folosesc la muraturi, pentru care garantez ca stau muraturile fara probleme.

paul spunea...

Pe mine ma pasioneaza cu frenezie gogonelele si pepenasii . Pana cand mai gasesc aceste minuni la piata ? 1 oct.? 15 oct.? 30 oct?

Daniela spunea...

Paul, greu de spus pana cand le gasesti in piata. Depinde in ce zona te afli. De exemplu, in Cluj poti cumpara pepenii de la Kaufland, Carrefour sau de la Auchan. Pe piata nu gasesti. Gogonelele teoretic le gasesti pana la prima bruma, cand va fi ea. Daca poti sa le pui deja, nu ezita. Am vazut deja pepeni foarte frumosi, sub 1 kg, numai buni de pus la murat iar gogonelele sunt deja pe piata. In toata asortata asta, varza trebuie sa fie de toamna si, deja este, deci, le poti pune linistit.

Anonim spunea...

arată bine și anul trecut am făcut au ieșit super bun, am pus pepeni putini, am mincat cu porția, așa că am cumpărat mai mulți miine îi pun Doamne ajuta să iasă multumesc pentru că rețetă

Unknown spunea...

Doamna Daniela , chiar acum am zburat sa cumpar cele necesare , un singur lucru as vrea sa stiu , cam dupa cat timp sunt bune de pus pe masa ? intreb asta ptr-ca locuiesc in Detroit ( USA ) si as vrea sa fie gata pana la Thanksgiving...multzam fain .

Daniela spunea...

Domnule Alexandru, daca lucrati ca la carte , adica sa le tineti la cald timp de 10 zile, atunci, intr-o luna buna, ar trebui sa fie gata de pus pe masa. Ele se mureaza diferit: primii sunt castravetii, apoi gogonelele, apoi pepenii si, la urma varza. Eu va sugerez sa puneti si castraveti separat, in borcan, ca sa aveti o rezerva. Sunt deliciosi, reteta este asta :http://danielabucatariemoldo-ardeleneasca.blogspot.ro/2011/07/castraveti-murati-in-saramura.html
Va doresc spor la lucru!

Daniela spunea...

Da, pepenii sunt deosebiti si daca ati reusit sa procurati mai multi, atunci muraturile dvs. vor fi nemaipomenite.