luni, 8 decembrie 2014

Cotlet de porc afumat - varianta pastrama



Ori de cate ori am vrut sa fac ceva tip pastrama la varianta semicrud, nu am reusit. Produsele au iesit exagerat de sarate, ar fi putut fi folosite doar in mancare, adica fierte. Probabil ca undeva exista o reteta corecta insa nu este publica. Urasc ideea sa dai o reteta care nu este completa, mai este ceva acolo, un secret care nu este dezvaluit. Este pacat de cheltuiala, de munca, de sperante risipite si de dezamagirea teribila cand gusti respectivul produs la final.
Am renuntat la a mai face retete ciudate si pe jumatate mincinoase. Asa ca, am facut ce stiu sa fac, verificat.
Pe modelul pastramei de pui, am facut  cotlet de porc afumat si piept de curcan.
Am avut grija sa cumpar cotlet nu foarte gros, asta inseamna ca porcul a fost mai tanar. Bucata a cantarit cam 1,3 kg.  Langa 2 bucati de cotlet am pus si 3 bucati de piept de curcan, cam de 500 grame fiecare.
Am facut prima saramura din 900  ml de apa, 1 lingura de sare , vreo 20 de boabe de piper si 6 foi de dafin, maruntite. Am pus carnea intr-o cratita de inox si am pus saramura peste ea, am acoperit cratita si am pus-o la frigider pentru 28 de ore. Normal era ca la 24 de ore sa schimb  insa  dat fiind faptul ca bucata de cotlet a fost destul de mare, am mers cu cateva ore in plus. Am scos carnea din saramura, am curatat-o de boabele de piper si de bucatelele de frunze de dafin lipite de ea si am pus-o in celalalt bait : 9 linguri de sos de soia, 1 lingurita cu varf piper proaspat macinat, 1 lingura indulcitor ,o lingurita de boia de ardei iute si una de boia de ardei dulce. Au stat toate , tot in frigider, cam 16 ore.
Dupa asta , le-am scos, le-am pus intr-o punga de friptura, am legat punga , am facut orificii in partea superioara cu o scobitoare si am dat la cuptor pentru 45 de minute, la foc mare. Dupa asta, am scos carnea din punga , i-am facut agatatoare de ata si am pus-o la uscat, peste noapte , in afumatoare.  Un singur fum a primit,din rumegus de lemn de fag,  suficient cat sa o acopere si sa ii dea gust.
Normal ca nu are la exterior culoarea uniforma si rozalie a produselor din comert  insa, mirosul si gustul nu se pot compara.
Astfel pregatit, cotletul poate fi folosit proaspat  sau se poate congela,pe bucati,  va avea acelasi gust la decongelare.
Daca nu este posibilitate de afumare, nu este nici o problema, este foarte gustos si asa, se taie  frumos in felii subtiri si  face fata cu cinste la un aperitiv pentru o masa festiva .


10 comentarii:

Anonim spunea...

Culoarea e de fum adevarat ,iar gustul sigur e de nota maxima! Doina Paula

Daniela spunea...

Da, da, Doina, de aia zic ca nu e perfect aspectul, nu e cel din magazin. Gustul si mirosul fac toate paralele.

Mari spunea...

Interesant. Vin și eu la un aperitiv stropit cu o palincă.

Daniela spunea...

Mariana, hai !

Anonim spunea...

Buna, Daniela! Iti multumim ca impartasesti cu noi retetele tale. Vreau sa fac si eu acest cotlet doar ca partea cu afumatul nu o sa o pot face. Iese la fel de bun si neafumat? :)Maitrebuie sa ii adaug ceva dupa scoaterea de la cuptor?

Daniela spunea...

Da, iese la fel de bun si neafumat. Iti recomand sa cumperi boia de ardei afumata si sa pui din aia in al doilea bait , astfel ca tot este un pic de gust de afumat.Acum afum, ca este frig si e pusa afumatoarea dar in restul timpului si eu fac neafumat.Sau, mai poti face ceva : sa incalzesti o lingura de ulei, sa pui acolo boiaua afumata si 2 catei de usturoi pisati marunt si cu amestecul asta sa pensulezi pastrama cand e gata si sa o mai lasi in cuptor 2 minute la cald, dar cu cuptorul stins. Apoi o scoti, o pui pe un gratar si o lasi sa se usuce.

Unknown spunea...

Sunt de acord cu dumneavoastră prind faptul ca multi dau rețete incomplete, nu înțeleg de ce?! Va felicit ptr rețetă ��cu siguranță am sa o încerc mi se pare foarte apetisanta și cred ca e și foarte gustoasa după ingredientele ce sau folosit �� complimente! !!!

Unknown spunea...

Suna interesant, e de facut, multumesc!

mihaela balan spunea...

Nu am înțeles faza cu îndulcitorul. O lingura? Îndulcitor lichid, praf, pastile? Mi se pare extraordinar de mult. De ce atat de mult dulce? In rețetă nu e prea multa multa sare din cate vad. Mulțumesc!

Daniela spunea...

Mihaela Balan, indulcitorul este praf, Stevia. Indulcitorul lichid are alta concentratie, deci ar trebui mult mai putin. Nu este sare multa, cotletul este preparat termic, deci, nu este semicrud. Dulcele, alaturi de celelalte ingrediente, macereaza foarte bine carnea. Imi cer scuze ca nu ti-am raspuns mai repede.
Eu iti multumesc .